Datum: maandag 18 maart

Live Review: Blood Youth // Parting Gift // Searching For Relief

Het is een regenachtige dinsdagavond en gelukkig kunnen de eerste fans zich onder het afdak verschuilen voordat de deuren opengaan. Aan de kassa worden nog tickets verkocht door een vrijwilliger van Dynamo Mildt. Rond zeven uur begeven de Blood Youth fans zich naar de basement waar het geweld gaat plaatsvinden. Voordat de Engelsen optreden is het eerst tijd voor de opener: Searching For Relief.

Searching For Relief

Een redelijk groep mensen staan klaar voor de opener van de avond. De Utrechtse post-hardcore band krijgt in het begin nog niet echt het publiek mee. Na een paar nummers komt daar verandering in. Het publiek lijkt de show van Searching For Relief goed te keuren en knikt voorzichtig mee op de muziek. De band zelf is erg enthousiast en geniet zichtbaar van het performen.

Na de set is het wachten op de volgende support act. Maar niet voordat er nog genoten wordt van een biertje of een glaasje fris geschonken door een groepje vrijwilligers van Dynamo Mildt.

Tekst gaat verder onder de foto.

Searching For Relief

Parting Gift

De tweede support act Parting Gift begint 10 minuten eerder dan gepland en vliegt er direct hard in. De band uit Manchester speelt een goede set en ook het publiek vindt het een prima support act. “Dit is best wel heel erg goed eigenlijk” verteld iemand die nog niet bekend was met de band. Na een half uurtje hebben de mannen hun uiterste best gedaan om de Basement op te warmen voor The Main Event, Blood Youth!

Tekst gaat verder onder de foto.

Parting Gift

Blood Youth

Dan is het eindelijk tijd voor Blood Youth. Track {51/50} wordt op tape gespeeld als intro voor de show. De Engelse mannen komen op het podium en er wordt direct gevraagd of iedereen 2 stappen naar voren kan doen. “No one’s gonna get hurt, I promise” klinkt frontman Kaya Tarsus. Het publiek gehoorzaamt en dan is het tijd voor de mannen om te gaan spelen. De band zet in met ‘Spineless’ en het publiek headbangt enthousiast mee.

Tekst gaat verder onder de foto.

Blood Youth

Niet lang later volgen de moshpits, die overigens niet zouden stoppen tot het eind van de show. Het is rammen en beuken in de Basement. Iedereen in de zaal houdt veel plezier over aan de show. Bij het nummer ‘Nerve’ komt Kaya Tarsus het publiek in. Ook bedankt hij het publiek voor het delen van dit moment met hem. Richting het eind van de show moet iedereen “off your fucking feet”. ‘Closure’ wordt gespeeld en de gehele basement springt mee. De redelijk korte set wordt geëindigd met single ‘Starve’ van het gelijknamige nieuwste album. “One last chance” krijgt iedereen om nog los te gaan. En dat gebeurt!

Tekst gaat verder onder de foto.

Blood Youth

De show is vroeg voorbij rond de klok van tien en zo kunnen de mensen die nog ver naar huis moeten rustig vertrekken. En voor de mensen die nog even blijven hangen is er nog tijd om met de bands te praten en wat merch te kopen. Al met al een hele geslaagde avond!