Datum: dinsdag 23 april
Organisator: Mildt Hardt, Hardt

Live Review: Casey // Gatherers // Acres

Het is zaterdagavond en vanavond staat de allerlaatste show van Casey op het programma. Voor zo’n speciale gelegenheid heeft de band allereerst de Basement uitverkocht. De show werd vervolgens geüpgraded naar de Mainstage van Dynamo. Ook deze werd op de avond zelf nog volledig uitverkocht! Het perfecte recept voor een onvergetelijke avond dus.

Acres

Om half 8 staat de zaal al aardig vol voor de opener van de avond, Acres uit Engeland. De mannen zetten een goede show neer. Het publiek headbangt voorzichtig mee op de muziek van Acres. Wanneer ze een van hun nieuwe singles ‘Lonely World’ spelen zingen een aantal fans ook enthousiast mee. Ook geven ze aan dat ze hard aan het werk zijn met nieuwe muziek en dat in augustus hun debuut album uit komt. Als afsluiter spelen ze nog ‘In Sickness & Health’. Ook deze track vangt het publiek erg goed op. De Acres fans zijn tevreden en de Casey fans hebben ook zeker niks te klagen met deze prima opener!

Tekst gaat verder onder de foto.

Acres

Gatherers

Gatherers uit New Jersey, USA gaat al mee sinds 2011. Met 3 full-length albums op zak zou je zeggen dat hier wel een kwaliteit band op het podium staat. Vanaf moment één wordt ook direct ingezet met harde screams, waarop het publiek voorzichtig op headbangt. De zang is echter niet zo goed te horen en de screams lijken wel te hard te zijn. Tijdens de set staat de band even stil bij het feit dat er zoveel mensen ook komen kijken naar hun optreden. “If you like what you hear, buy the record. Or rip it, limewire, I don’t care. Thanks for coming out to see us.”

De band slaat niet geheel aan op het publiek maar zodra er gevraagd wordt om mee te klappen doet het publiek dat ook. Er is tijd voor een rustiger nummer waar de zang eindelijk goed te horen is. Na de set bedankt de band nog heel netjes het publiek, de vrijwilligers van Dynamo Mildt en Hardt. Een mooi gebaar wat hartelijk ontvangen wordt.

Tekst gaat verder onder de foto.

Gatherers

Casey

Het verlaagde podium in de Mainstage is gevuld met bloemen voor de show van Casey. De band uit Wales kondigde vorig jaar december aan dat ze zouden stoppen. Om alles af te sluiten spelen ze nog een allerlaatste tour. Het publiek is al vroeg erg geëmotioneerd door het laatste optreden van Casey. Bij een aantal fans vloeien de tranen over hun gezichten. Het niveau van de Welse mannen is ook ontzettend hoog en laat nogmaals zien waarom het zo ontzettend zonde is dat ze ermee stoppen.

Tekst gaat verder onder de foto.

CaseyFoto: Dian van den Heuvel

Bijna alles wat ze spelen wordt keihard meezongen door een bomvolle zaal. “Yours is the only love I’ve ever known” klinkt het tijdens ‘Teeth’. Frontman Tom Weaver geeft aan dat hij nooit echt hield van praten tijdens de show, maar toch neemt hij de tijd om even een boodschap te brengen aan de fans. “It gets better, you just need to give it some time.” Deze uitspraak kwam binnen bij een groot deel van de fans en was dan ook een erg emotioneel moment.

Tekst gaat verder onder de foto.

Casey

Voor de laatste 2 nummers ‘Hell’ en ‘Little Bird’ geeft Tom nog even aan dat er geen toegift zal zijn. Hij vindt het “played out” en niet nodig. Hij zegt dat hij na de show bij de merch tafel zal staan om iedereen even te kunnen meeten. Ook grapt hij nog dat ze daar ook gewoon met z’n allen naar Carly Rae Jepsen zullen gaan luisteren. Waarop na het eind van de show de DJ van Dynamo Mildt direct Call Me Maybe inzet en inspeelt op het grapje van de zanger. De mainstage stroomt snel leeg en een rij bij de merch tafel vormt zich al snel. Na een praatje met Tom Weaver loopt het atrium van Dynamo langzaam leeg en is ook deze bijzondere avond weer tot een einde gekomen.

Casey