Datum: vrijdag 12 april

Live Review: Stand Atlantic // In Her Own Words // Shaded

Het is een zonnige maar frisse woensdagavond in Eindhoven. De eerste fans van Stand Atlantic verzamelen zich rond zes uur in het Atrium. De laatste tickets worden nog aan de deur verkocht en zo is deze avond in de Basement geheel uitverkocht! Iets voor zeven uur staan de vrijwilligers van Dynamo Mildt klaar om de tickets te scannen. Om zeven uur stroomt de Basement al goed vol en een half uurtje later is het tijd voor de openingsact, Shaded.

Shaded

Shaded uit het Verenigd Koninkrijk trapt de avond af. De stemming zit er al direct goed in. Een groot deel van de zaal springt dan ook mee wanneer leadzanger Matt East dat vraagt. Van begin tot eind wordt er gedanst en gesprongen op de ongelofelijk catchy pop punk nummers. Het jonge publiek lijkt erg tevreden te zijn over de opener van deze avond. En dat is ook zeer terecht, de Britten zetten een goede show neer.

Tekst gaat verder onder de foto.

Shaded

Foto door: Femke Valks

In Her Own Words

Heel lang is niet nodig voor het eerste moshpitje. Nog bijna voordat de eerste akkoorden zijn aangeslagen ontstaat er een kleine moshpit die ook de hele set zou doorgaan. De band uit Los Angeles is ontzettend energiek en het lijkt er ook op alsof ze graag een groter podium hadden gehad om op los te kunnen gaan. Ook spelen ze nieuwe muziek die 2 dagen later uitkomt. ‘Rosé By The Ocean’ slaat erg goed aan bij het publiek.

Bassist Eric Ruelas heeft ook nog even een late 1 april grap in zijn arsenaal: “How are we doing Amsterdam?” vraagt hij aan de zaal. De show van In Her Own Words is prima, het kleine groepje fans in de pit vermaakt zich in ieder geval prima. Daarnaast heeft de rest van het publiek het ook goed naar hun zin. Met ‘Right Now’ sluiten de mannen de set af en kan het wachten op Stand Atlantic beginnen!

Tekst gaat verder onder de foto.

In Her Own Words

Foto door: Kealey Oosterom

Tussendoor de sets zingt het publiek ook vrolijk mee (lees: mee schreeuwen) op nummers als ‘Sugar, We’re Going Down’ en ‘Dear Maria, Count Me In’ die een vrijwilliger van Dynamo Mildt achter de DJ tafel draait.

Stand Atlantic

Na een half uurtje wachten is het eindelijk zo ver, de Aussies van Stand Atlantic komen na een introotje het podium op. Ze starten direct in met ‘Bullfrog’ van hun nieuwste album ‘Skinny Dipping’. De moshpit wordt direct groter. Vroeg in de set wordt leadzangeres Bonnie Fraser afgeleid door bubbels die door de zaal zweven. Tijdens ‘Sidewinder’ ontstaat een circle pit en komen de eerste crowdsurfers omhoog. Na ‘Chemicals’ is het tijd om het tempo wat omlaag te schroeven voor een emotionele versie van ‘Toothpick’. De zaal zingt dan ook hard mee.

Tekst gaat verder onder de foto.

Stand Atlantic

Foto door: Femke Valks

Nadat iedereen op adem is gekomen gaat het tempo weer omhoog voor de ‘laatste’ 2 nummers. Steeds meer crowdsurfers gaan de lucht in. Tijdens ‘Lost My Cool’ vliegen er uit het niets een aantal BH’s richting het podium, tot groot amusement van de band. Na ‘Roses’ loopt de Australische band van het podium, maar het publiek weet allang wat er gaat komen. “I DON’T WANNA SAY GOODBYE, CAN WE JUST SAY GOODNIGHT? TELL ME HOW TO CHANGE YOUR MIND, OVER COFFEE AT MIDNIGHT!” klinkt het gehele publiek. Niet lang daarna komt de band we terug en spelen ze natuurlijk deze en ‘Lavender Bones’ als encore. Hierbij hebben de crowdsurfers en moshers nog een laatste kans om helemaal los te gaan. Ook de band zelf doet een gooi naar het crowdsurfen en met succes. Een prachtig einde van een geweldige show!

Na de show worden er flyers uitgedeeld voor Emo Night en Underoath die in juni op het programma staan in Dynamo! Ook is er in het atrium nog tijd voor de fans om met de bands op de foto te gaan en nog merch te kopen. Terwijl zij dat doen, wordt er beneden in de Basement opgeruimd door de vrijwilligers van Dynamo Mildt!

Stand Atlantic

Foto door: Kealey Oosterom