Datum: dinsdag 7 mei
Stijl: Rock
Organisator: Mildt Hardt

Live Review: Less Than Jake // The Last Gang // The Rocket

Op de Europese Punk in Drublic tour heeft Less Than Jake even tijd voor een tussenstop in Eindhoven. Op 6 mei strandt het punkrock en Ska-punk quintet op het podium in de mainstage van Dynamo. Meegenomen als support is het Californische The Last Gang en het Belgische The Rocket. Laatst genoemd trapt de avond dan ook af.

The Rocket

Het Belgische The Rocket stelt zich eerst even voor aan een licht gevulde mainstage. Het is een leuke verschijning aangezien ze allemaal netjes in uniform zijn aangekleed. Het zeskoppige bandje heeft een ‘gezellige’ sound aan zich en dat lijkt het publiek ook te vinden. Er worden rustig wat biertjes gedronken en geluisterd naar de fijne punkrock met begeleiding van een keyboard.

De band vraagt ook aan het publiek of ze gezellig wat dichterbij het podium komen staan. Het publiek luistert en danst ook mee op de nummers van de Belgen. Al met al een prima opener!

Tekst gaat verder onder de foto.

The Rocket

The Last Gang

De zaal is al wat voller wanneer The Last Gang opkomt. De punkrock band uit Californië begint direct met veel energie aan het optreden. Het publiek danst hier ook rustig mee. Aan de show van de Amerikanen is te zien dat ze dit wel vaker hebben gedaan en misschien ook wel een enthousiaster publiek gewend zijn. Met weinig succes proberen ze het publiek op te zwiepen om lekker te bewegen. Weinig beweging betekent echter niet dat de stevige punkrock en het rauwe geluid van frontvrouw Brenna Red niet gewaardeerd wordt. Het publiek heeft het wel degelijk naar hun zin.

Drummer Robert Wantland neemt ook even de tijd om de vrijwilligers van Dynamo Mildt en Hardt te bedanken voor het harde werk wat ze leveren. Een klein gebaar, maar groots ontvangen door de vrijwilligersgroep. Tegen het eind van de set vraagt Brenna of het Eindhovense publiek mee wilt zingen. De simpele tekst “Oh oh oh” kan nog wel mee worden gezongen. Ondanks de onbekendheid van de band zetten ze wel een goede, professionele, doorgewinterde show neer.

Tekst gaat verder onder de foto.

The Last Gang

Less Than Jake

Rond half tien is daar de opkomst van Ska-punkers Less Than Jake. Onder een intro track komen de mannen één voor één op en delen ze high fives uit. De zaal staat uiteindelijk toch nog lekker vol. Vanaf het begin tot het eind van de show wordt er eigenlijk bij alle punkrock nummers gemosht en bij alle ska nummer heel vrolijk gedanst en gesprongen, zonder uitzondering. Bassist en zanger Roger Lima geeft ook even een bedankje aan onze huis DJ Rik, die volgens Roger hele lekkere plaatjes draaide. Ook is er een bedankje voor het publiek dat op een maandagavond gewoon lekker naar ze komt kijken en een biertje drinkt. De humor tussen de nummers blijft zich ook de rest van de show voortzetten.

Tekst gaat verder onder de foto.

Less Than Jake

Voor ‘The Science Of Selling Yourself Short’ mogen er 3 fans het podium op komen om gezellig te dansen met elkaar. Als dat nog niet genoeg is krijgen ze ook nog een blik bier in hun handen geduwd! Na het Ska nummer gaan ze weer verder met Punk Rock track ‘Al’s War’. Hierop wordt dan ook weer goed gemosht. Roger Lima vraagt of er ook mensen zijn die Jägermeister drinken. “If you take two shots of Jägermeister we sound just like Green Day!” grapt Roger.

Tekst gaat verder onder de foto.

Less Than Jake

De band speelt een goede mix van oude en nieuwere nummers. Daarnaast is er ook na elk nummer wel een momentje van interactie met het publiek. Vaak kan zoveel gepraat vervelend zijn, maar bij Less Than Jake lijkt dit niet het geval. De mannen zijn grappig en maken er een hele leuke show van. Tegen het eind van de set vraagt Chris DeMakes om een circle pit en die komt er dan ook. Ook komt een mascotte op het podium en schiet hij met een soort geweer 2 rollen wc-papier het publiek in.

Tekst gaat verder onder de foto.

Less Than Jake

Ook hebben de Ska-punkers nog een encore in petto. Met nummers als ‘The Rest Of My Life’ en ‘Gatesville Rockcity’ wordt de set afgesloten en bedanken ze nog iedereen nog een laatste keer voor het komen. Na de show kopen de fans natuurlijk nog merch gekocht en drinken ze nog een drankje.