Datum: zondag 5 mei
Stijl: Rock
Organisator: Mildt Hardt

Live Review: Tusky // March // Magic Tom & Yuri

Het is dinsdagavond en Eindhoven staat klaar voor een Punk Rock avondje in de Basement van Dynamo. Om zeven uur gaan de deuren open en komen langzaam de eerste gasten binnen druppelen. De vrijwilligers van Dynamo Mildt en Hardt achter de bar en met de ticketscanners hebben nog niet heel veel te doen om zeven uur. Iets voor half acht staat de basement half gevuld en komt de eerste act van de avond het podium op, Magic Tom & Yuri!

Magic Tom & Yuri

De avond begint met Punkrock goochel act Magic Tom & Yuri. Het is een hele bijzondere vertoning. Magic Tom is strak in het pak en Magic Yuri draagt niet veel meer dan een Cape, een rode onderbroek en laarzen. De act bevat veel humor en wat ongeregeldheden, wat ook weer toevoegt aan de amusementswaarde. De redelijk gevulde zaal lacht en schijnt deze bijzondere act goed te keuren.

De confetti en speelkaarten vliegen ook geregeld door de lucht voor de mensen op de voorste rang om op te vangen. Er is ook tijd voor wat stukjes muziek wat niet bepaald chronologische toevoeging heeft voor de act, amuserend is het wel. Magic Tom & Yuri sluiten af met een ‘truc’ waarbij voor een groot deel van het publiek het ontblote achterwerk van Magic Tom te zien is.

Tekst gaat verder onder de foto.

Magic Tom & Yuri

Nog voordat March begint zijn ze nog aan het soundchecken en spelen ze gedeeltes van een aantal nummers. Het publiek lijkt al klaar voor deze show.

March

March uit Breda vliegt er vanaf moment één in met snoeiharde punkrock tot groot genot van het publiek. De inmiddels volle Basement danst lekker mee op de muziek van March. De band is niet ontzettend bekend bij de mensen in de zaal, maar dat betekent niet dat het publiek niet openlijk geniet. March speelt een steengoede set en verovert deze avond menig Eindhovens hart.

Voor het laatste nummer ‘Such A Drag’ vraagt frontvrouw Fleur van Zuilen of iedereen nog even lekker los wil gaan en lekker gaat dansen. Nou dat hoefde ze geen twee keer te vragen, want de eerste stevige moshpit van de avond is een feit. Na het nummer volgt er een groots applaus voor March, dat een geweldige show heeft geleverd.

Tekst gaat verder onder de foto.

March

Tijdens het wachten op Tusky draait DJ Lesley van Call It Off wat lekkere plaatjes om het publiek warm te houden.

Tusky

Maar dan zijn toch de mannen aan de beurt waarvoor iedereen hier is gekomen, Tusky. Nog bijna voor het eerste akkoord is aangeslagen barst het al helemaal los in de Basement. Een grote moshpit ontstaat en zal ook de gehele show voortduren. Vóór nummer drie van de avond ‘Going Out’ vraagt frontman Alfred van Luttikhuizen of iedereen nu even echt los gaat. Misschien had hij zijn ogen dicht voor de eerste drie nummers, want dat gebeurde al!

Tekst gaat verder onder de foto.

Tusky

Door de vele crowdsurfers is de show op het podium wat lastiger te zien voor de mensen achter in de zaal. Al is dat ook niet nodig, het klinkt super en iedereen gaat helemaal los. Het wordt ook langzamerhand warmer in de zaal en wat doen mannen dan? Juist, shirt uit en door! In de zaal en op het podium trekt menig man z’n shirt uit en gaan ook fijn door met moshen. Basgitarist Christoffer van Teijlingen springt zelf ook al spelend het publiek in om te crowdsurfen. Dat gaat hem nog goed af ook!

Tekst gaat verder onder de foto.

Tusky

Na het laatste nummer zegt Alfred “Fuck it, we doen er gewoon nog eentje!” En daar is het publiek maar al te blij mee. Een heerlijke stevige punkrock avond wordt goed afgesloten door het Utrechtse Tusky. Na afloop loopt de zal leeg en blijft de aftermath liggen. De vloer smerig van al het bier, zweet en andere vochtige substanties. Een flinke schoonmaakbeurt is wel nodig. Na een praatje met de bandleden bij de merchtafel is het ook weer tijd om langzaam naar huis te gaan.

Tusky